INFORMACJE O TOWARZYSTWIE FUNDUSZY INWESTYCYJNYCH

1. Firma towarzystwa funduszy inwestycyjnych:

VIG / C-QUADRAT Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (dalej także jako: „Towarzystwo”).

2. Zezwolenie na świadczenie usługi:

VIG / C-QUADRAT Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. na podstawie posiadanego zezwolenia oraz obowiązujących przepisów prawa jest uprawnione do prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych – Decyzja Komisji Nadzoru Finansowego, wydana w dniu 20.08.2021 nr DFF.4020.1.56.2020.JG

Towarzystwo prowadzi działalność pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu wyłącznie jednostek uczestnictwa funduszy zarządzanych przez Towarzystwo.

3. Sposoby komunikowania się z Towarzystwem:

Z VIG / C-QUADRAT Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych S.A. można komunikować się telefonicznie, korespondencyjnie, za pomocą poczty elektronicznej oraz osobiście w siedzibie Towarzystwa, posługując się danymi kontaktowymi wskazanymi w pkt 4 poniżej.

4. Dane pozwalające na bezpośredni kontakt z Towarzystwem:

VIG / C-QUADRAT Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.

Aleje Jerozolimskie 162A, 02-342 Warszawa

tel. +48 22 27 42 300

e-mail: biuro@vigcq-tfi.pl

www.vigcq-tfi.pl

5. Podstawowe zasady wnoszenia i załatwiania reklamacji:

Klient może złożyć reklamację w następujący sposób:

  • na piśmie, osobiście podczas wizyty w siedzibie Towarzystwa lub przesyłką pocztową lub kurierską wysłaną na adres siedziby Towarzystwa: VIG / C-QUADRAT Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., Aleje Jerozolimskie 162A, 02-342 Warszawa;
  • ustnie, osobiście podczas wizyty w siedzibie Towarzystwa do protokołu sporządzonego przez pracownika Towarzystwa lub telefonicznie, pod numerem telefonu: +48 22 43 15 230 (pn-pt, 09.00-17.00);
  • elektronicznie, za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej Towarzystwa  (>> Formularz kontaktowy) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem: vigcqtfi@psat.pl;

Towarzystwo rozpatruje reklamację niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od daty przyjęcia reklamacji.

W sprawach szczególnie skomplikowanych, uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w terminie, o którym mowa powyżej, VIG / C-QUADRAT Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. informuje o tym klienta, który wystąpił z reklamacją, na piśmie listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub za pośrednictwem adresu e-mail, jeśli został wskazany przez klienta jako preferowana forma kontaktu, podając:

  • przyczynę opóźnienia;
  • okoliczności konieczne do ustalenia dla rozpatrzenia reklamacji;
  • przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi, który nie może przekroczyć 60 dni od daty przyjęcia reklamacji.

Odwołanie od reklamacji może zostać złożone przez klienta w terminie 30 dni od dnia otrzymania odpowiedzi na reklamację.

Szczegółowe zasady wnoszenia i załatwiania reklamacji zostały opisane w „Procedurze rozpatrywania reklamacji w VIG / C-QUADRAT Towarzystwie Funduszy Inwestycyjnych S.A.” 

6. Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów:

Konflikt interesów może powstać w szczególności w przypadku, gdy VIG / C-QUADRAT Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., podmiot, o którym mowa w art. 45a ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, akcjonariusz Towarzystwa lub osoba obowiązana bądź osoba bezpośrednio lub pośrednio powiązana z Towarzystwem stosunkiem kontroli:

  • może osiągnąć zysk finansowy lub uniknąć straty finansowej kosztem funduszu inwestycyjnego, jego uczestników, klientów lub Towarzystwa; lub
  • posiada interes w określonej realizacji lub wyniku usługi, lub działania wykonywanego na rzecz funduszu inwestycyjnego, jego uczestników lub klientów albo transakcji przeprowadzanej w imieniu funduszu inwestycyjnego, uczestnika lub klienta, który to interes jest rozbieżny z interesem funduszu, uczestnika lub klienta dotyczącym tego wyniku; lub
  • ma powody natury finansowej lub innej do tego, by przedkładać interes funduszu inwestycyjnego, uczestnika, klienta lub grupy uczestników lub klientów nad interes innego funduszu inwestycyjnego, uczestnika, klienta lub grupy uczestników lub klientów;
  • wykonuje te same działania na rzecz funduszu inwestycyjnego i na rzecz innego funduszu lub innego uczestnika lub klienta; lub
  • otrzymuje lub otrzyma od osoby innej niż fundusz inwestycyjny lub jego uczestnicy lub klienci, w związku z działaniami w zakresie zarządzania funduszem lub świadczeniem usług na rzecz klientów, zachęty w postaci środków pieniężnych, dóbr materialnych lub usług, inne niż standardowa prowizja lub opłata za daną usługę.

W przypadku identyfikacji przez osobę obowiązaną powstania lub możliwości powstania konfliktu interesów, także dotyczącego danej osoby obowiązanej, należy poinformować o powyższej okoliczności.

Osoby obowiązane zgłaszające wystąpienie konfliktu interesów, który ich dotyczy, powinny niezwłocznie zaprzestać podejmowania wszelkich decyzji i realizacji jakichkolwiek czynności służbowych, w zakresie dotyczącym zgłoszonego konfliktu interesów, przez czas niezbędny do jego uchylenia lub usunięcia jego skutków (zawieszenie w czynnościach).

W Towarzystwie zostały opracowane i wdrożone rozwiązania organizacyjne mające na celu zapobieganie powstawaniu konfliktów interesów, między innymi polegające na:

  • ograniczeniu możliwości wywierania niekorzystnego wpływu na sposób wykonywania przez osobę obowiązaną czynności w ramach działalności prowadzonej przez Towarzystwo;
  • zakazie jednoczesnego lub następującego bezpośrednio po sobie wykonywania przez tę samą osobę obowiązaną czynności z zakresu działalności Towarzystwa, jeżeli mogłoby to wywrzeć niekorzystny wpływ na prawidłowe zarządzanie konfliktami interesów.

Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów została opisana w „Regulaminie zarządzania konfliktami interesów w VIG / C-QUADRAT Towarzystwie Funduszy Inwestycyjnych S.A.”, który uwzględnia również zasady związane z dokonywaniem transakcji własnych.

Na żądanie klienta dodatkowe informacje dotyczące polityki przeciwdziałania konfliktom interesów są przekazywane przez Towarzystwo na trwałym nośniku informacji lub za pośrednictwem strony internetowej, jeżeli zostały spełnione wymogi prawne do przekazania wyżej wymienionych informacji za pośrednictwem strony internetowej.

7. Koszty i opłaty związane z działalnością pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych zarządzanych przez Towarzystwo

Aktualne koszty i opłaty związane z usługą dostępne są na stronie internetowej Towarzystwa.

8. Wysokość maksymalnego wynagrodzenia Towarzystwa za zarządzanie danym funduszem inwestycyjnym oraz zasady naliczania i pobierania wynagrodzenia uzależnionego od wyniku funduszu inwestycyjnego, jeżeli takie wynagrodzenie jest przewidziane w statucie danego funduszu

Aktualna wysokość maksymalnego wynagrodzenia Towarzystwa za zarządzanie jest dostępna na stronie internetowej Towarzystwa

9. Sposoby przekazywania zleceń nabycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa, dyspozycji lub innych oświadczeń woli związanych z uczestnictwem w funduszu do Towarzystwa 

Klient może składać zlecenia, dyspozycje i oświadczenia w siedzibie Towarzystwa, w formie pisemnej na przygotowanych przez Towarzystwo formularzach. Towarzystwo może udostępnić przy współpracy z agentem transferowym inne narzędzia elektroniczne do składania zleceń.

10. Podstawowe zasady prowadzenia działalności pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych zarządzanych przez Towarzystwo

  • Pracownik Towarzystwa, przed przyjęciem zlecenia, umożliwia Klientowi zapoznanie się z charakterystyką oraz ryzykiem, które związane jest z uczestnictwem w funduszach/subfunduszach, udzielając niezbędnych informacji o zasadach uczestnictwa w funduszach/subfunduszach, w tym informacji o kosztach i opłatach związanych z uczestnictwem w funduszach/subfunduszach oraz o istniejących konfliktach interesów, z zastrzeżeniem, że Towarzystwo nie oferuje usługi doradztwa inwestycyjnego.
  • Przed przyjęciem pierwszego zlecenia skutkującego nabyciem, zamianą lub konwersją jednostek uczestnictwa, Pracownik Towarzystwa zwraca się do Klienta z prośbą o wypełnienie Ankiety MiFID, która jest niezbędna do oceny odpowiedniości oraz rynku docelowego funduszu/subfunduszu dla Klienta.
  • Przy zbywaniu jednostek uczestnictwa Towarzystwo bezpłatnie udostępnia Klientom Dokument zawierający kluczowe informacje lub Informacje dla Klientów AFI umożliwiając zapoznanie się z nimi przed nabyciem jednostek uczestnictwa. Jednocześnie Pracownik Towarzystwa informuje Klienta, że Dokument zawierający kluczowe informacje jest dostępny w formie elektronicznej na stronie internetowej Towarzystwa lub może zostać dostarczony Klientowi za pośrednictwem poczty elektronicznej. 
  • Towarzystwo przed dokonaniem transakcji dokonuje identyfikacji Klientów zgodnie z wymogami przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
  • Zlecenia Klientów są przyjmowane na zaakceptowanych przez Towarzystwo formularzach.
  • Towarzystwo nie przyjmuje środków pieniężnych na nabycie jednostek uczestnictwa. Wpłaty tytułem nabycia jednostek uczestnictwa funduszy/subfunduszy, powinny być kierowane bezpośrednio na rachunek nabyć odpowiedniego funduszu/subfunduszu.

Informacje dotyczące VIG / C-QUADRAT Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. oraz informacja na temat usługi doradztwa inwestycyjnego świadczonego przez VIG / C-QUADRAT Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.

1. Nazwa podmiotu świadczącego usługę doradztwa inwestycyjnego

VIG / C-QUADRAT Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (dalej także jako: „Towarzystwo”)..

2. Dane teleadresowe (kontaktowe)

VIG / C-QUADRAT Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.

Aleje Jerozolimskie 162A, 02-342 Warszawa

tel. +48 22 27 42 300

e-mail: kontakt@vigcq-tfi.pl

www.vigcq-tfi.pl

3. Oświadczenie potwierdzające, że Towarzystwo posiada zezwolenia na świadczenie usługi doradztwa inwestycyjnego; nazwa organu, który udzielił Towarzystwu właściwych zezwoleń

Towarzystwo niniejszym oświadcza, że posiada zezwolenie na  świadczenie usługi doradztwa inwestycyjnego.

Organem, który udzielił Towarzystwu zezwolenia na świadczenie usługi doradztwa inwestycyjnego jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedziba w Warszawie, ul. Piękna 20, 00-549 Warszawa.

4. Sposoby komunikowania się z Towarzystwem

 Z Towarzystwem Klient może komunikować się telefonicznie, korespondencyjnie, za pomocą poczty elektronicznej oraz osobiście w siedzibie Towarzystwa, posługując się danymi kontaktowymi wskazanymi w pkt 2 powyżej.

5. Wskazanie języków, w których klient może kontaktować się z Towarzystwem.

Obsługa klientów w Towarzystwie odbywa się w języku polskim. Klienci, którzy nie posługują się językiem polskim, powinni zadbać w kontaktach z Towarzystwem o tłumacza posługującego się językiem klienta. W przypadku, gdy pracownik Towarzystwa obsługujący klienta nieposługującego się językiem polskim, posługuje się językiem klienta, możliwie jest dokonanie obsługi takiego klienta w jego języku.

6. Podstawowe zasady wnoszenia i załatwiania skarg/reklamacji:

Klient może złożyć skargę/reklamację w następujący sposób:

  • bezpośrednio w siedzibie Towarzystwa pod adresem: Aleje Jerozolimskie 162A, 02-342 Warszawa, pisemnie lub ustnie do protokołu,
  • listownie, na adres siedziby Towarzystwa, tj. Aleje Jerozolimskie 162A, 02-342 Warszawa,
  • telefonicznie pod numerem: 22 27 42 300,
  • za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem: reklamacje@vigcq-tfi.pl

Towarzystwo rozpatruje reklamacje  dotyczące sposobu świadczenia usługi doradztwa inwestycyjnego oraz udziela klientowi odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia otrzymania reklamacji. W szczególnie skomplikowanych przypadkach uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji lub wymagających dodatkowych informacji, termin rozpatrzenia reklamacji może zostać wydłużony do 60 dni kalendarzowych od daty otrzymania reklamacji. W takim przypadku Towarzystwo informuje klienta o przedłużeniu terminu rozpatrzenia reklamacji, wyjaśnia przyczynę opóźnienia, wskazuje okoliczności, które muszą zostać ustalone dla rozpatrzenia reklamacji oraz określa przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi.

Odpowiedź na reklamację przekazywana jest w postaci papierowej na adres korespondencyjny  klienta. Odpowiedź może zostać przekazana za pośrednictwem poczty elektronicznej wyłącznie na wniosek klienta.

Towarzystwo akceptuje pozasądowe mechanizmy polubownego rozwiązywania sporów.

Szczegółowe informacje dotyczące trybu składania i rozpatrywania reklamacji określone są w dokumencie „Procedura rozpatrywania reklamacji w VIG / C-QUADRAT TFI S.A.” znajdującym się na stronie internetowej Towarzystwa www.VIGCQ-TFI.pl.

7. Zakres, częstotliwość i terminy przekazywania przez Towarzystwo klientowi raportów ze świadczenia usługi doradztwa inwestycyjnego

Towarzystwo będzie przekazywać klientowi okresowe sprawozdania z czynności wykonanych w jego imieniu w ramach usługi doradztwa inwestycyjnego.

Okresowe sprawozdanie  obejmują następujące informacje:

  • nazwę lub inne oznaczenie klienta;
  • datę i czas udzielenia rekomendacji inwestycyjnej;
  • formę udzielonej rekomendacji inwestycyjnej;
  • oznaczenie rekomendowanego instrumentu finansowego lub instrumentów finansowych, o ile rekomendacja inwestycyjna obejmuje więcej niż jeden instrument finansowy;
  • kierunek inwestycyjny rekomendacji inwestycyjnej (nabycie/zbycie);
  • oznaczenie, czy rekomendacja inwestycyjna udzielana jest w ramach doradztwa inwestycyjnego świadczonego w sposób niezależny czy w sposób zależny, o ile informacja ta nie została zawarta w umowie o świadczenie usługi doradztwa inwestycyjnego;
  • podział na poszczególne instrumenty finansowe, o ile rekomendacja inwestycyjna obejmuje więcej niż jeden instrument finansowy, lub podział ten był określony w treści rekomendacji inwestycyjnej;
  • rekomendowaną cenę nabycia lub zbycia instrumentu finansowego lub instrumentów finansowych, o ile rekomendacja inwestycyjna obejmuje więcej niż jeden instrument finansowy lub cena taka została wskazana w treści rekomendacji inwestycyjnej;
  • oznaczenie ważności rekomendacji inwestycyjnej, o ile rekomendacja ta jest ograniczona w czasie;
  • całkowitą wartość pobranych opłat i prowizji oraz zestawienie poszczególnych pozycji pobranych opłat i prowizji oraz innych kosztów związanych z udzieleniem Rekomendacji inwestycyjnej, o ile takie opłaty i prowizje zostały pobrane;

 Okresowe sprawozdanie przekazuje się raz na trzy miesiące.

 W przypadku gdy sprawozdanie przekazywane jest klientowi detalicznemu, do sprawozdania tego dołącza się raport zawierający potwierdzenie odpowiedniości rekomendacji z wyjaśnieniem przyczyn, dla których rekomendacja inwestycyjna jest dla niego odpowiednia, o ile raport ten nie został wcześniej przekazany temu klientowi.

8. Podstawowe zasady przeciwdziałania konfliktom interesów

Towarzystwo zarządza portfelami utworzonych przez siebie funduszy inwestycyjnych oraz świadczy usługę zarządzania portfelem, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych na rzecz klientów. Sytuacja taka może prowadzić do powstania konfliktu interesów, jednakże Towarzystwo poprzez swoją organizację oraz regulacje wewnętrzne zapewnia, że w przypadku powstania konfliktu interesu nie dojdzie do naruszenia lintersu klienta, w związku z zawarciem umowy o świadczenie usługi doradztwa inwestycyjnego lub zarządzania portfelem i w trakcie ich trwania. Towarzystwo, w szczególności poprzez swoją wewnętrzną organizację oraz regulacje obowiązujące w Towarzystwie zapewnia, że na bieżąco identyfikuje obszary, w których możliwe jest powstanie konfliktu interesów oraz zarządza nimi w sposób, aby w przypadku zidentyfikowania możliwości powstania takiego konfliktu nie doszło do naruszenia lintersu klienta.

Konflikt interesów może powstać w szczególności w przypadku, gdy Towarzystwo , podmiot, o którym mowa w art. 45a ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, akcjonariusz Towarzystwa lub osoba obowiązana bądź osoba bezpośrednio lub pośrednio powiązana z Towarzystwem stosunkiem kontroli:

  • może osiągnąć zysk finansowy lub uniknąć straty finansowej kosztem klientów lub Towarzystwa; lub
  • posiada interes w określonej realizacji lub wyniku usługi lub klientów albo transakcji przeprowadzanej w imieniu klienta, który to interes jest rozbieżny z interesem klienta dotyczącym tego wyniku; lub
  • ma powody natury finansowej lub innej do tego, by przedkładać interes funduszu inwestycyjnego, uczestnika, klienta lub grupy uczestników lub klientów nad interes innego funduszu inwestycyjnego, uczestnika, klienta lub grupy uczestników lub klientów;
  • wykonuje te same działania na rzecz funduszu inwestycyjnego i na rzecz innego funduszu lub innego uczestnika lub klienta; lub
  • otrzymuje lub otrzyma od osoby innej niż fundusz inwestycyjny lub jego uczestnicy lub klienci, w związku z działaniami w zakresie zarządzania funduszem lub świadczeniem usług na rzecz klientów, zachęty w postaci środków pieniężnych, niepieniężnych, dóbr materialnych lub usług, inne niż standardowa prowizja lub opłata za daną usługę.

W przypadku identyfikacji przez osobę obowiązaną powstania lub możliwości powstania konfliktu interesów, także dotyczącego danej osoby obowiązanej, należy poinformować o powyższej okoliczności.

Osoby obowiązane zgłaszające wystąpienie konfliktu interesów, który ich dotyczy, powinny niezwłocznie zaprzestać podejmowania wszelkich decyzji i realizacji jakichkolwiek czynności służbowych, w zakresie dotyczącym zgłoszonego konfliktu interesów, przez czas niezbędny do jego uchylenia lub usunięcia jego skutków (zawieszenie w czynnościach).

W Towarzystwie zostały opracowane i wdrożone rozwiązania organizacyjne mające na celu zapobieganie powstawaniu konfliktów interesów, między innymi polegające na:

  • ograniczeniu możliwości wywierania niekorzystnego wpływu na sposób wykonywania przez osobę obowiązaną czynności w ramach działalności prowadzonej przez Towarzystwo;
  • zakazie jednoczesnego lub następującego bezpośrednio po sobie wykonywania przez tę samą osobę obowiązaną czynności z zakresu działalności Towarzystwa, jeżeli mogłoby to wywrzeć niekorzystny wpływ na prawidłowe zarządzanie konfliktami interesów.

Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów została opisana w „Regulaminie zarządzania konfliktami interesów w VIG / C-QUADRAT Towarzystwie Funduszy Inwestycyjnych S.A.”, który uwzględnia również zasady związane z dokonywaniem transakcji własnych.

9. Informacje dotyczące art. 3 – 5  Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych w ramach świadczenia usługi doradztwa inwestycyjnego zawarte są na stronie internetowej Towarzystwa www.vigcq-tfi.pl

10. Sposób, w jaki ryzyka dla zrównoważonego rozwoju są wprowadzane w świadczonej przez Towarzystwo usłudze doradztwa inwestycyjnego

Towarzystwo  stosuje opisane poniżej zasady uwzględniania ryzyk dla zrównoważonego rozwoju wyłącznie, gdy ustalony przez klienta profil inwestycyjny lub umowa o świadczenie usług doradztwa inwestycyjnego przewiduje uwzględnianie ryzyk dla zrównoważonego rozwoju.

Ryzyka dla zrównoważonego rozwoju stanowią sytuacje lub warunki środowiskowe, społeczne lub związane z zarządzaniem, które – jeżeli wystąpią – mogłyby mieć, istotny negatywny wpływ na wartość inwestycji klienta. W przypadku, gdy Towarzystwo uzna, że ryzyko dla zrównoważonego rozwoju może być istotne, świadcząc usługi doradztwa inwestycyjnego dąży do ograniczania ryzyka przy użyciu dostępnych metod, takich jak stosowanie zewnętrznych ocen (ratingów) dla instrumentów finansowych, w zakresie których świadczy usługę doradztwa inwestycyjnego lub wykorzystywanie baz danych zawierających dane dotyczące ochrony środowiska naturalnego, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego pochodzących od zewnętrznych spółek zajmujących się analizami, lub zawierających wyniki wewnętrznych badań i analiz. Uwzględnienie ich w  rekomendacji polega na dążeniu do wyboru instrumentów finansowych o najwyższej ocenie (ratingu), co oznacza, że dany podmiot/instrument finansowy dąży do jak najpełniejszego zarządzania ryzykiem dla zrównoważonego rozwoju, dzięki czemu ograniczony jest wpływ tych ryzyk dla zwrotu z inwestycji klienta. 

11. Wyniki oceny prawdopodobnego wpływu ryzyk dla zrównoważonego rozwoju na zwrot z tytułu produktów finansowych, w odniesieniu do których Towarzystwo świadczy usługę doradztwa inwestycyjnego

Mając na względzie, że Towarzystwo  uwzględnia ryzyka dla zrównoważonego rozwoju w usłudze doradztwa inwestycyjnego wyłącznie, gdy ustalony przez klienta profil inwestycyjny lub umowa o świadczenie usług doradztwa inwestycyjnego przewiduje uwzględnianie ryzyk dla zrównoważonego rozwoju, a także skalę i sposób świadczenia przez Towarzystwo usługi doradztwa inwestycyjnego, Towarzystwo nie może jednoznacznie ocenić wpływu ryzyk dla zrównoważonego rozwoju na zwrot z inwestycji.

W przypadku, gdy ustalony przez klienta profil inwestycyjny lub umowa o świadczenie usług doradztwa inwestycyjnego przewiduje uwzględnianie ryzyk dla zrównoważonego rozwoju, Towarzystwo  dąży do ograniczania ryzyka przy użyciu dostępnych metod, takich jak stosowanie zewnętrznych ocen (ratingów) dla instrumentów finansowych lub wykorzystywanie baz danych zawierających dane dotyczące ochrony środowiska naturalnego, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego pochodzących od zewnętrznych spółek zajmujących się analizami, lub zawierających wyniki wewnętrznych badań i analiz. W związku z powyższym, Towarzystwo ocenia, że prawdopodobny wpływ ryzyk dla zrównoważonego rozwoju instrumentów finansowych objętych usługą doradztwa inwestycyjnego jest niski.